(*niet voor de gevoelige coach en natuurlijk met een fameuze korrel zout op te nemen)
Je ziet ze tegenwoordig overal verschijnen: op Facebook, Linkedin, Instagram, en ga zo nog maar even door. Het lijken net paddenstoelen die als kool omhoog schieten en niet meer te remmen zijn. Ze zijn er in alle kleuren en geuren en hebben elk hun eigen specialisatie (of dat beweren ze dan toch). Je kan ze voor alles, maar dan ook voor alles inzetten: kleding, opruimen, verkoop, echtscheiding en zelfs…. ademhalen! Kan je dat nu geloven, zelfs om adem te halen??
De coaches!
Ook al denk ik (of wil ik echt mijn best doen om het te geloven) dat sommigen wel degelijk gelijk staan aan een bepaalde meerwaarde, meestal schiet ik innerlijk al in een niet te bedaren lach als ik alweer een coach op social media langs zie schuiven om zijn of haar diensten aan te bieden.
Bijkomend maan ik mezelf ook steeds aan er NIET openbaar op te reageren en probeer ik mijn principe “live and let live” te respecteren maar soms, heel soms, heb ik er echt wel moeite mee….
Ter illustratie een aantal voorbeelden (met de nodige dosis humor en… ik viseer niemand):
- Joke Jurk, “kledingcoach”: helpt je bij het creëren van een professionele look die enerzijds aansluit bij je karakter, fysieke kenmerken en anderzijds hetgene je uit wenst te stralen. Joke Jurk staat zelf op de foto met in bleekwater gedrenkte haren, een bloemetjesjurk met pythonlaarzen (of nog erger witte laarzen), een gestreepte pull en, als kers op de taart, blinkende bomberjack. Mens, meen je dat nu? Je kan zo de hoofdact wegkapen in één of andere louche circustent, maar in het echte leven kan je beter… een spiegel kopen!
- Bart Business, “businesscoach”: helpt je bij het groeien van (what else) je business en beweert dan ook zelf de meest succesvolle ondernemer ter wereld te zijn. Dé man die na één enkele post op social media of één enkele cold call naar een potentiële klant dermate succesvol was dat hij nu eigenlijk gewoon zou kunnen rentenieren. In plaats daarvan, heeft Bart besloten zijn kennis te delen, liefst betalend en dan uiteraard door middel van betalende advertenties op de meest onmogelijke plaatsen. Bartje, Bartje toch: had je jouw geld niet beter nuttig kunnen besteden zodat je nu niet hoefde te bedelen om opdrachten? Ik heb er persoonlijk wat moeite mee de toekomst van mijn “business” (was is er mis met woorden zoals bedrijf, zaak, onderneming, …) in de handen te leggen van een expert die overduidelijk niet weet hoe met geld om te gaan…
- Rosa Rommel, “schoonmaakcoach”: is dermate goed in haar vak dat je, alleen al door haar te betalen, op wonderbaarlijke wijze, een niet te temmen verslaving voor het opruimen en schoonmaken ondergaat. Rosa, trust me en neem het aan van iemand met een gezonde dosis zelfkennis: schoonmaken is zoals New York: you hate it or you love it! Ik behoor persoonlijk in de categorie van mensen die een grondige hekel hebben aan poetsdoeken, stofzuigers en de zin “doe je schoenen uit, ik heb net gepoetst!”. Jouw mooie praatjes, ijverig gepoets en manipulatie gaan van mij geen maniak maken! Wil je mij echt helpen: kom dan gewoon even alles op orde zetten, terwijl ik samen met Bart Business aan de groei van mijn zaak verder bouw, deal?
- Wendy Wel, “wellbeingcoach”: kan het nog onduidelijker en op een iets meer summiere wijze worden omschreven? Welzijn draait om zoveel verschillende factoren, geluk is voor ieder onder ons vrij te interpreteren en vooral (in mijn nederige visie); gelukkig zijn bepaal je grotendeels zelf! Bij het woord “wellbeingcoach” gaan bij mij alle alarmbellen luidkeels toeteren: deze persoon denkt mij in een aantal sessies ter waarde van (wat kost dat eigenlijk???) x aantal euro helemaal te kunnen doorgronden. Na grondige analyse van mijn “problemen” komen dan uiteraard wederom x aantal sessies om dit probleem aan te pakken. Lieve Wendy, nog nooit van een psycholoog gehoord?
Enfin soit, het moest me even van het hart en bij deze wens ik ook een aantal termen te delen die mij persoonlijk véél meer vertrouwen inboezemen: consulent, therapeut, psycholoog, begeleider, …
Idealiter worden deze titels aangevuld met een aantal leuke referenties, pas op je zelf toe wat je wil gaan verkopen en denk twee keer na alvorens jezelf “expert in domein huppeldepup” te noemen.
Chadia